Wał kardana z włókna węglowego – do czego służy?

Dla każdego pasjonata motoryzacji, dla którego samochód, to coś więcej niż wyłącznie środek komunikacji. Każdy, kto zna się na tuningu wie, że tuningowanie wału Kardana jest niezwykle skutecznym rozwiązaniem, które prowadzi do poprawy płynności jazdy. Wysokiej jakości wały kardana są także lżejsze i potrafią lepiej radzić sobie z dużymi momentami obrotowymi, zmniejszając wibracje podczas przenoszenia mocy. W dzisiejszym artykule chcielibyśmy opisać, jakie korzyści oferują najnowsze wały Kardana, dedykowane pojazdom z napędem na tylne koła.

Struktura wału Kardana

Wał Kardana ma za zadanie przenoszenia wysokich momentów obrotowych oraz optymalizowanie wibracji. Powszechnym rodzajem tego elementu jest z reguły prosta stal, która jest stabilna, solidna i przede wszystkim tania. Alternatywą może być węgiel i aluminium, które są o wiele lżejsze i równie wytrzymałe, a w dodatku nierdzewne. Dzięki temu, coraz częściej stosuje się je w konstrukcji wałów, zwłaszcza w przypadku silnie zmotoryzowanych pojazdów.

Przez wzgląd na ciągłą optymalizację, wykonywanie wałów Cardana z aluminium i węgla staje się coraz powszechniejsze. Dzięki temu, mogą wchłonąć i wytrzymać o wiele więcej, niż tradycyjne, stalowe wały napędowe.

Pamiętaj, że regeneracja wałów napędowych jest szalenie ważna, aby pojazd działał sprawnie i bez zarzutów. Więcej informacji znajdziesz tutaj: https://takiewaly.pl/waly-kardana/

Jakie korzyści dają lekkie wały Kardana?

Wały kardana wykonane z włókna węglowego lub aluminiumbardziej wytrzymałe i mniej podatne na wszelkie usterki. Redukując wagę, zapewniamy mniejszą masę do przyspieszenia. Dzięki temu, możliwa jest kompensacja szczytowych obciążeń, którą zapewnia lepsza elastyczność. Ważnym czynnikiem przemawiającym za tym rozwiązaniem, jest również bezpieczeństwo.

Wał kardana wykonany z węgla odrywa się o wiele bezpieczniej, niż taki sam element wykonany z aluminium czy ze stali. W przypadku szczególnie mocnych pojazdów, przeznaczonych na tor wyścigowy, nie wolno tego lekceważyć. Wały węglowe mają przeważnie o wiele bardziej zwartą średnicę, dlatego zajmują mniej miejsca.

Wały aluminiowe z kolei są często projektowane tak, by ich średnica była większa, co zapewnia lepszą wytrzymałość momentu obrotowego.

Jednak takie rozwiązanie ma również swoją wadę – jest droższe. Koszt wału węglowego jest niekiedy trzykrotnie wyższy, niż w przypadku tradycyjnego, stalowego rozwiązania.

Wnioski

Jeżeli zależy nam na płynnej jeździe, warto zastąpić wał stalowy jego węglowym odpowiednikiem, ewentualnie lekkim aluminium. Zapewni to lepsze przenoszenie momentu obrotowego, oraz redukuje poziom wibracji podczas jazdy. A wpływa to na płynność pracy pojazdu w trakcie większych prędkości.

Nowe materiał są o wiele bardziej wytrzymałe i rzadziej ulegają awariom, zwłaszcza odciążeniu koła zamachowego.

Jeżeli interesuje Cię budowa wału napędowego, zaczerpnij wiedzy klikając w poniższy link:

https://takiewaly.pl/budowa-walow-napedowych/.

Znajdziesz tu szczegółowe informacje odnośnie tego, na co należy zwrócić uwagę podczas pielęgnacji i konserwacji tego elementu układu napędowego.

źródło zdjęcia: freepik.com

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj