Ładowarki samochodów elektrycznych – rodzaje

Samochody elektryczne nie są jeszcze powszechnie spotykane na naszych drogach, ale pojawiają się coraz częściej. Ich zasada działania jest zupełnie inna niż tradycyjnych pojazdów. Zamiast benzyny do pracy potrzebują energii elektrycznej. W związku z tym powstaje pytanie, jakie są rodzaje ładowarek przeznaczonych do tego celu? Co powinniśmy o nich wiedzieć?

Samochody elektryczne – nieodległa przyszłość

Świat się zmienia. Rzeczywistość, którą obserwujemy i w której uczestniczymy, ulega stałym przeobrażeniom. To, co jeszcze do niedawna wydawało się odległą przyszłością, nagle wkroczyło w codzienność. Tak powoli to wygląda w przypadku samochodów elektrycznych. Mimo że nie są jeszcze powszechnie używane, to w wielu krajach zwiększa się ich ilość na drogach. Wiadomo, ten trend szybciej następuje w bogatszych krajach, ale i w Polsce niedługo zacznie mocniej ich przybywać.

Jeśli i my planujemy taki zakup, powinniśmy dowiedzieć się podstawowych informacji na ten temat, przede wszystkim, jakie są rodzaje ładowarek do tego typu samochodów. Dzielimy je ze względu na rodzaj prądu (ładowarki AC i DC) oraz ze względu na moc ładowania

Rodzaj prądu – ładowarki AC i DC

Ładowarki AC wykorzystują prąd zmienny, który działa wolniej od prądu stałego. Wykorzystują napięcie jednofazowe, takie jak w gniazdku domowym, czyli 230V lub trójfazowe (tzw. siła) – 400V. Stosując ładowarkę naścienną z zabezpieczeniem, mamy pewność wygodnego, bezpiecznego i szybkiego ładowania. Dostępne są też inteligentne systemy ładowania i zarządzania energią, za sprawą których zebraną w samochodzie energię można wykorzystać w inny sposób, oddając do sieci domowej.

Ładowarki DC używają prądu stałego, dzięki czemu są szybsze od modeli AC. Mimo że wykorzystują prąd zmienny, to są w stanie przemienić go na prąd stały, uzyskując większą efektywność pracy. Pracują na napięciu 400-800V i natężeniu około 300-500A. Chociaż mogą ładować nawet mocą 350 kW (od 50 kW), to w naszym kraju dostępne są tylko ładowarki o mocy 150 kW i występuje ich ledwie kilka sztuk.

Ładowarki DC zapewniają szybkie ładowanie baterii w samochodzie (zależnie od modelu wynosi od 15 minut do 2 godzin). Zazwyczaj posiadają dedykowane złącza do różnych modeli pojazdów, na przykład Tesla Connector (do takich aut jak Tesla Model 3, Tesla Model S).

Moc ładowania – podział

Jak wspomnieliśmy, ładowarki samochodów elektrycznych można podzielić na dwa rodzaje. Pierwszy z nich już poznaliśmy, teraz czas na kolejny – moc ładowania. Wyróżniamy tu kilka opcji. Jeśli spotkamy stację ładowania, w której ładowarka ma moc od 3,7 do 22 kW to mamy do czynienia z normalną mocą. Znacznie większą moc zapewniają ładowarki o mocy powyżej 22 kW.

Najszybciej ładują zaś ładowarki o mocy powyżej 50 kW. Warto jednak tutaj wspomnieć, że koszt utrzymania tak mocnej ładowarki kosztuje sporo, bo przez to, że każda z nich podłączana jest do sieci średniego natężenia, rachunki za jej użytkowanie są bardzo wysokie. Czasem spotkać się też można z mocą do 3,7 kW, lecz pamiętajmy, że takie miejsca nie zasługują na to, by nazywać je stacjami ładowania.

Tak to się przedstawia. Warto znać tę podstawową wiedzę, kiedy zamierzamy przesiąść się z tradycyjnego zasilanego paliwem pojazdu na coś znacznie nowszego i przyszłościowego – samochód elektryczny.

Artykuł powstał przy współpracy z serwisem https://evdlaciebie.pl/

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj